Jeg ønsker i min oppgave forsøke å si noe om elevers selvregulering i et læringsmiljø med Google Apps for Education (GAFE). Jeg skal observere og intervjue elever i en 2.klasse på en videregående skole som har tatt i bruk GAFE.
GAFE fordi det er på full fart inn i norsk skole (og internasjonalt) og fordi jeg tror at blant de alternativene som er dominerende nå (Google/GAFE, Apple/Ipad og Microsoft/Office 365) er GAFE det potensielt mest åpne, fleksible og kollaborative læringsmiljøet av de alle. "Potensielt" er et viktig stikkord her, for skolen har en dårlig historikk på å ramme inn utvikling og endring på en måte som gjør det nye til "changed means to attain old ends", for å sitere Gavriel Salomon fra hans veldig lesbare artikkel om "Novel constructivist learning environments" fra 1998.
Selvregulert læring, fordi jeg ønsker å se om det finnes et myndiggjørende element for elever i GAFE som læringsmiljø. Inviterer dette digitale læringsmiljøet til en mer aktiv og selvstendig elevrolle (fagbegreper her kan være agency og self-efficacy), noe som kan styrke læringen i seg selv, men også motivasjon (eierskap til egen læring)? Albert Banduras teori om self-efficacy (mestringsforventning er en norsk versjon av dette uttrykket) blir sentral og hans tanker rundt self-efficacy i forbindelse med selvregulert læring.
Mine innlegg tagget med "forskerblogg" finner du her.
Mine innlegg tagget med "forskerblogg" finner du her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar