onsdag 31. august 2016

Google, Apple og Microsoft i undervisning - kulturforskjeller?

Jeg er litt nyskjerrig på om disse tre (selvsagt hyperkommersielle!) aktørene har med seg forskjellige kulturer når det kommer til sine brukermiljø. Det begynte med at jeg gjorde meg kjent med Googles GEG-grupper på Google+. Dette er nasjonale forum, som GEG Norway på Google+ som er brukerstyrt, hvor administratorer, ressurspersoner og vanlige lærere deler, spør etter hjelp og kommer med oppdateringer. Gruppene er aktive og kulturen, slik jeg opplever den, kan beskrives som entusiastisk. Hovedvekten er selvsagt på å få ting til å fungere. Men her er også innlegg om f.eks. hvorfor Trondheim kommune valgte Google Apps for Work (som er samme plattformen som Google Apps for Education bygger på).

Apple-brukere ser ut til å ha et lignende miljø i en Facebook-gruppe som heter IPad i skolen.

GEG Norway har 149 medlemmer mens Ipad i skolen har 5885(!) medlemmer (31.8.16).

Microsoft derimot ser ikke ut til å ha et sånt brukerstyrt miljø. Nettsiden Microsoft i Utdanningen har link videre til "Bli med i fellesskapet" og tar deg til en engelskspråklig side som ser sånn ut:










Går du til "Connect with others" må du bla deg forbi fanene som annonserer eksperter og konsulenter du kan gjøre deg nytte av. Under der kan du søke på land eller språk og få opp profiler på f.eks. norske lærere og ressurspersoner. Alt i fancy "tiles"-design, men som så mye annet Microsoft gjør, kronglete og omstendelig. Jeg finner heller ingen direkte "forum" for gjensidig utveksling mellom brukere.

De tre løsningene skiller seg jo også fra hverandre. GAFE er en (i utgangspunktet) rein skybasert programvare-løsning, mens Ipad selvsagt er et fysisk verktøy, men med Itunes Edu som programvare-miljø. Office 365 er en også programvare-pakke, men Microsoft kommer fra en bedriftskultur og definitivt fra en posisjon av å være den dominerende aktøren i en mannsalder, og den entusiasmen en kan finne rundt de to andre løsningene er det i hvert fall ikke lett å finne uttrykt på nettet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar