onsdag 31. august 2016

Øvelse 2 i måloppnåelse - refleksjon og analyse av digitale verktøys plass

Studieplanen for Master i IKT i læring har videre disse målsetninger for studiet:
Studentane skal
  • tileigna seg kunnskap i vitskapsteori og forskingsmetodar og få teoretisk og praktisk erfaring med både forsking og utviklingsarbeid 
  • utvikla endringskompetanse for arbeid med digitale verktøy 
  • utvikla evne til kritisk refleksjon og analyse av dei digitale verktøya sin plass i undervisning og opplæring 

Det første punktet her er jo hovedfokuset i andre året som jeg har tatt fatt på nå. Jeg er litt usikker på hvor praktisk erfaring i utviklingsarbeid kommer inn i studiet. Jeg er også usikker på hvordan jeg har utviklet endringskompetanse i dette studiet. Jeg kjenner ikke igjen disse punktene som eksplisitte fokus, men kanskje skolen mener at jeg får en slik type kompetanse gjennom helheten av stoffet vi jobber med. Men det vil uansett ikke være enkelt for meg å peke på at eller hvordan jeg har nådd denne målsetningen, som vel er noe av poenget med eksplisitte målsetninger...

Det siste punktet er det tydeligste for meg. Refleksjon og analyse av digitale verktøys plass i undervisning og opplæring har vært en stor del av det første året på studiet. Og egentlig går det mye inn i det forrige jeg skrev, om kunnskap og innsikt i sentrale pedagogiske spørsmål som gir perspektiv på bruk av digitale verktøy. Jeg leste nettopp en interessant artikkel fra Edsurge om hvordan administratorer (på norsk er det vel rektorer og kommune-/fylkesskoleadministrasjon) kan orientere seg i flommen av læringsteknologi (edtech). Og at dette er en ny virkelighet som har oppstått de siste fem årene (artikkelen er skrevet ut fra amerikanske forhold). Så denne kompetansen, kritisk refleksjon og analyse av verktøyene sin plass, er superrelevant og superviktig.

Likevel må jeg si at min kritiske refleksjon, så langt jeg måtte ha kommet i denne prosessen, ikke har gjort meg generelt teknologikritisk. Jeg liker Dede sin kommentar i forordet til boka Handbook of Research on Technology Tools:

The chapters in this book demonstrate that new tools and media can be very helpful to many teachers who would otherwise struggle to provide these kinds of instruction for deeper learning (Dede, 2014). By analogy, imagine that you wish to visit a friend 20 miles away. You could walk (and some people would prefer to do so), but it would be much easier to use a bicycle, and it would be far easier still to use a car. In short, teachers who wish to prepare their students for the real world, as well as for further academics, don't have to use educational technology; they may prefer to walk. Realistically, however, many, if not most, teachers will be hard-pressed to get from industrial-style instruction to deeper learning without the vehicles of digital tools, media, and experiences.

Jeg tror at "You may prefer to walk" er et sitat jeg kan komme til å bruke selv framover...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar